PHEMBA
Version Française [Cliquez ici]
PHEMBA, THE NURTURING MOTHER IN YOMBE SOCIETY.
A JOURNEY THROUGH FEMININE SYMBOLISM.
Depictions of ‘mother and child’ are commonly found in numerous cultures, reimagined multiple times over the course of history. As well as recalling this universal image, each civilisation uses the ‘mother and child’ to emphasise the specificities of its own history, making a direct connection with the moment of origin as told in its creation myth.
A universal theme, the ‘mother and child’ is a subject that is found as commonly in African cultures as in others (Western, etc.). It can be expressed in different kinds of art (for example, sculpture and painting) and evokes a fundamental feature of humanity.
Here, we will tackle this theme using the framework of a journey in time and space. Starting with a general approach to the theme, the main objective is to highlight the various cultural codes and symbolic foundations that underlie these images and depictions.
The ‘mother and child’ theme suggests a biological connection, or perhaps a relationship based on protection, nourishment and the transmission of values. As well as these maternal concepts, it also evokes more abstract notions, which go back, on the one hand, to the place of the mother and wife in society and her role in bringing up children, and, on the other hand, to the original nurturing mother, the founder of the civilization.
Starting, therefore, with a concept that has spread to numerous cultures, it is easy to explore this notion using various interpretative frameworks (biological, social and spiritual), and so to highlight the cultural specificities of the civilizations that have used this female image. To do so, we shall approach this theme using various works of art, created in different places and eras.
Order Online | Download pdf file | Preview Online
Phemba, mère nourricière en société Yombe.
Voyage dans la symbolique féminine.
Les représentations de « mère à l’enfant » sont fréquentes dans de nombreuses cultures humaines, et parfois réinterprétées au cours du temps. Au-delà de cette image universelle, chaque civilisation marque ainsi son attachement à sa propre histoire, établissant un lien de filiation avec le moment originel de sa création.
Thème universel par excellence, la mère accompagnée de l’enfant est un sujet qui se retrouve tant dans les cultures africaines que dans d’autres cultures (occidentale, …). Il est exprimé en art sous différentes formes (sculpture, peinture) et, il renvoie à une dimension humaine essentielle.
Nous abordons ici ce thème sous l’approche d’un voyage, dans le temps et dans l’espace. En partant de l’universalité de ce thème, il s’agit plutôt de mettre en exergue les différents codes culturels et les fondements symboliques sous-jacents à ces images et représentations.
La « mère à l’enfant » suggère une filiation biologique voire, une relation basée sur la protection, l’alimentation et la transmission. Au-delà de cette vision maternelle, ce lien évoque également des notions plus abstraites qui renvoient, d’une part, à la place de la femme-mère dans la société et de son rôle vis-à-vis des enfants et, d’autre part, à la mère nourricière originelle, fondatrice de la société.
Partant donc d’un concept répandu dans de nombreuses cultures, il est aisé de voyager sur plusieurs niveaux d’interprétation (biologique, social et spirituel) pour mettre ainsi en évidence les particularités culturelles des civilisations utilisant cette image féminine. Pour ce faire, nous abordons ce thème via différentes œuvres d’art, provenant de lieux et d’époques différents.
Commander en ligne notre livre | Télécharger le fichier pdf | Consulter le livre en ligne